Ziel & Zakelijkheid – 2015Je zult je wellicht afvragen wat een TukTuk en Yarden met elkaar gemeen hebben? Nu kun je daar allerlei fantasieën en kruisbestuivende gedachten op na houden. Maar wat ze gemeen hebben is “Ziel en Zakelijkheid”. Hét thema voor al weer het 4e CHANGE in Business Event op vrijdag 11 december 2015.
Zo hebben o.a. Stef van Dongen, directeur van Enviu, een organisatie die impact-gedreven bedrijven initieert volgens nieuwe business-concepten enSabrina Franken, directeur van Yarden uitvaartverzorging hun medewerking toegezegd aan deze dag.
Het kernteam is achter de schermen al druk bezig om deze dag een bijzondere invulling te geven op een bijzondere locatie met bijzondere mensen!
2015 wordt het jaar van ‘Ziel & Zakelijkheid’. Dat thema hebben we voor het CHANGE in Business event 2015 gekozen (blokkeer in je agenda 11-12-15!). Wat uiteraard ook de uitdaging geeft er persoonlijk invulling aan te geven. ‘Practise what you preach’ dus.
Ziel, Zinvol, Zinnig
‘Zonder Passie vaart niemand wel’. Als je hart niet bij je activiteiten ligt kun je maar beter iets anders gaan doen. Zo’n pakweg 70% van de mensen koopt die wetenschap kennelijk liever af: ze doen in de praktijk zakelijk niet iets waar hun passie ligt!
En het lijkt er wel op dat ze, naarmate ze ZELF niet iets doen waar hun hart ligt, er anderen des te harder op afrekenen. Maatschappelijke relevantie, zingeving, sociaal ondernemerschap, social return zijn een MUST geworden. Heb je een goed sociaal verhaal dan kun je rekenen op sympathie, zeker van hen die er zelf niks aan doen. De moderne aflaat.
Mits geloofwaardig gebracht en niet als dekmantel nog acceptabel ook. Want een V&D die kerstballen verkoopt voor de Linda Foundation en ze vervolgens afprijst komt niet erg geloofwaardig over. Kennelijk zelf niks te melden…
Verzinnen, vergeet het!
We pikken verzonnen verhalen niet, willen authenticiteit. Het moet echt zijn, omdat we zelf verre van echt zijn, zo lijkt het. We zijn zelf expert op (on-)echtheid tenslotte.
Dus gaan we voor ondernemers, bedrijven en merken die authenticiteit uitstralen. Niet zoals vroeger het geval was met Camel of Levi’s, maar met een echt doorleeft verhaal zonder modellen en fotoshoots. Enkel en alleen al omdat elk verhaal te checken is.
Dat maakt ook dat een echt authentiek verhaal ‘viral’ kan gaan en binnen de kortste keren een ‘merk’ wordt. Als consumenten ‘voelen’ we steeds beter of een merk te vertrouwen is, toch?
Verzinnen wordt dus keihard afgestraft… We willen de ZIEL voelen.
Zakelijkheid nieuwe stijl
Aan de andere kant is filantropie niet een echte basis voor continuïteit. Dus moet er ook ‘winst’ worden gemaakt. Wat je dan wel weer moet uitleggen aan je klanten. De tijd van ongebreidelde winsten is wat mij betreft zo wie zo al lang voorbij. Zakelijkheid met een transparant tintje dus. Daarom passen ‘Ziel’ en ‘Zakelijkheid’ prima bij elkaar. Gedreven door authenticiteit, openheid en zinvolheid.
En de NCD?
Bij de NCD loopt de Zakelijkheid al tijden ver achter op de Ziel. Gaan voor ‘verantwoord leiderschap’ is een roeping, geen baan. Een ‘roeping’ die NCD leden met veel plezier uitvoeren.
En jij?
Wat komt er bij jou op als je ‘Ziel & Zakelijkheid’ leest? Hoe ga jij dat in 2015 invullen? Je kunt je nu alvast aanmelden voor het CHANGE event op 11-12-15.